De la capat


Een prachtig Roemeens liedje van de band Voltaj (spreek uit als Voltage). Dit lied, 'de la capat'
('vanaf het begin') gaat over miljoenen Roemenen die in het buitenland (vooral West-Europa) zijn gaan werken en (vaak) hun kinderen genoodzaakt in Roemenië achter hebben moeten laten en wat dit gemis met de kinderen doet.

Ik weet niet of ik het clipje zomaar op mijn blog mag zetten vanaf Youtube, maar in ieder geval verwijs ik er dan naar. Zeker de moeite waard om het te beluisteren en te bekijken.

Via Youtube: voltaj, de la capat

Hieronder heb ik het liedje 'vrijelijk' en grammaticaal zeer slecht vertaald, maar je krijgt wel een idee waar het nummer over gaat!

Als mijn leven een liedje zou zijn
Vrolijk, triest, ik zal het toch zingen
Geen noot zal ik overslaan

In de rivier zou ik zwemmen
Tot aan de zee zal ik 'm volgen
Ik zal niet stoppen
Ik weet dat...

Het leven heeft geen 'rewind' knop
om terug te halen wat je bent verloren
Je kan het niet eens op pauze zetten
wanneer je niet meer weet wat je moet

Als morgen de nacht
geen ster meer zal hebben
en als de wind
alleen maar richting mij zal waaien

zal jij de reden zijn
om vanaf het begin opnieuw te beginnen

Als morgen de hemel
te vol met wolken zou zijn
als er geen zonnestraal
mij 's ochtends zou beschijnen
zal jij de reden zijn
om vanaf het begin opnieuw te beginnen

(ik heb zoveel om jullie te vertellen)

Het hart is als een kraanvogel
Die naar warme oorden zal vliegen
als de winter aangebroken is

Misschien zal hij jullie niet vinden
en misschien zal hij neervallen
Maar nooit zal hij opgeven
Je moet weten....

Ik zal zelfs een nacht doorvliegen
Tot aan de vroege ochtend waar jij zal zijn
de regen zal het niet begrijpen
waarom ik niet val als ik zo doorweekt (nat) ben




















Reacties

Populaire posts van deze blog

Groen en geel!

Roemeens Pasen

Ik doe het niet meer!