Geen eieren

Het is bijna niet te geloven, maar als ik voor de lunch een lekker omelet wil bakken dan moet ik de eieren in de winkel gaan kopen! Ik weet niet hoeveel kippen, eenden, fazanten en parelhoenders wij hebben lopen? Het zijn er in ieder geval veel en geen van hen legt al in weken een ei! Dit hebben wij niet eerder meegemaakt sinds ons verblijf hier. Wel dat het een tijdje wat rustiger werd met de productie, maar dat ze allemaal en masse het eieren leggen staken, nee dat kennen wij nog niet.

Eigenlijk kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om eieren in de winkel te kopen met het idee dat wij zoveel pluimvee hebben. Hetzelfde heb ik met een stukje kip kopen in de supermarkt. Wil ik ook liever geen geld aan uitgeven omdat wij toch zelf kippen hebben?
Helaas ben ik alweer door mijn voorraad zelf geslachte kippen een eenden heen. Lekker veel kippensoepen gemaakt en van de eend heb ik voor het eerst van mijn leven 'Confit de Canard' gemaakt, alleen heb ik het niet ingemaakt in een pot. Het was zó heerlijk dat ik besloot om het meteen op te eten. Een paar dagen later heb ik het nog een keer gemaakt. Het is heel simpel om te maken en echt ontzettend lekker.
Wij zullen ons nu niet tegoed doen aan al onze eenden omdat er een aantal over moeten blijven willen wij in het voorjaar weer kuikentjes hebben.

Voor het kerstdiner staat een fazant op het menu. Deze zielenpoot was in haar hok te hard tegen het hek aangevlogen en had zich té erg bezeerd. Mircea heeft haar moeten slachten. Zij had ons in het voorjaar wel eitjes moeten bezorgen voor kleine fazantjes. Zij was gelukkig niet het enige vrouwtje dat wij hebben, dus wellicht krijgen de anderen wel kleintjes. 
Dan moet tegen die tijd de ei productie van al ons pluimvee wel weer gewoon op gang zijn gekomen!



Reacties

  1. Onlangs zag ik op de markt in Pancota ook fazanten . Zulke mooie dieren . En inderdaad soms moet je een dier uit zijn leiden verlossen. Onlangs hebben wij het slachten van het varken bij de buren meegemaakt.Ook zo'n aparte maar leerzame ervaring.In Amsterdam kwamen we dat niet tegen .

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Groen en geel!

Roemeens Pasen

Ik doe het niet meer!