De lente is begonnen:

De lente is aangebroken en daarmee zijn ook de buitenactiviteiten weer in volle gang. De bloembollen zijn in no time geplant (lang leve onze plantmachine) en nu zijn de fruitbomen aan de beurt om gesnoeid te worden en aan de onderkant van de stam wit geverfd te worden. Dit verven schijnt de insecten tegen te houden. Wel moeten de bomen binnenkort ingespoten worden met een chemisch goedje aangezien een of ander beest wel al kans gezien heeft om veel van de takken aan te tasten. Ook moeten we ervoor zorgen dat de hazen of konijnen niet meer aan onze, net geplante, fruitbomen zitten. Willen we mooi fruit krijgen dan moet dit inspuiten (helaas) gebeuren. Ook wil ik de aankomende zomer weer mijn heerlijke pruimen-, peren- en perziken-jam maken, maar dan wel zonder al die vreselijke wormpjes erin! Ik moest elk stuk fruit afzonderlijk opensnijden om te zien of er niet iets van leven in zat. Zo direct kan ik het gewoon plukken, het wassen en het in een pan met water gooien.
De pitten van de pruimen en de perziken haal ik er dan uit als ze helemaal zacht gekookt zijn. Dat is wel wat makkelijker en je krijgt er minder vieze handen van. Als je verse pruimen met je handen opent om de pit eruit te halen, dan krijg je zulke paarse handen die je bijna niet meer schoon krijgt!
Verder hebben we al wat tomaten geplant en zijn nu de paprika's, de aardappelen, de wortels, de courgettes, de aubergines, de komkommers en de meloenen aan de beurt zodat we de hele zomer weer 'self-supportive' zijn. De kroppen sla en de ruccola hadden we al geplant en komen nu zo langzamerhand ook de grond uit. Het is wel veel werk, maar het geeft ook veel voldoening. Mijn schoonmoeder komt nu af en toe helpen en ook krijgen we hulp van onze overbuurman die alleen is en het heel gezellig vindt al deze reuring om hem heen. Wij zijn zeker blij met elke hulp die we krijgen.


Onze nieuwe tractor met de plantmachine erachter


het snoeien van de bomen

op ons met aarde bedekte kelder begint ook al sla te groeien

het terrein met links de pruimenbomen en rechts de piepkleine, net geplante fruitboompjes

Reacties

Populaire posts van deze blog

Groen en geel!

Roemeens Pasen

Ik doe het niet meer!