Verwerpelijk

Allebei mijn kinderen nemen geen deel aan de godsdienst lessen op school. De reden waarom heb ik al eens uiteen gezet in een eerdere post, maar ik zal het nogmaals vertellen. Wie weet is het je ontschoten?
De godsdienstlessen worden gegeven door twee mannen. Een tweeling. Ik schat dat ze al ruim de vijftig gepasseerd zijn, maar soms is de leeftijd van de Roemeen moeilijk in te schatten. Misschien zijn ze midden dertig of in de veertig. Ik weet het simpelweg niet. In ieder geval houden ze er, in mijn ogen, stuitende ideeën op na en is dat de reden geweest om mijn kinderen daar niet mee in aanraking te laten komen (Alina zou in de hel komen omdat zij niet is gedoopt; dit zei de leraar tegen haar in de klas,  Roemeens Orthodox geloof is het enige 'echte' geloof, de andere religies zijn daaraan ondergeschikt; ons huis zou vlam vatten door een blikseminslag als wij niet op gezette tijden zouden vasten. Een kleine selectie voorbeelden van de gedachtegangen van deze heren).
De ene helft van de tweeling geeft les aan Alina's klas en de andere helft aan Gabriel's klas.

Alina gaat tijdens deze les naar de bibliotheek van de school en doet daar wat huiswerk of zit wat op haar telefoon. Even een uurtje voor zichzelf. Twee jaar geleden was deze les het laatste uur ingeroosterd, waardoor zij eerder uit was. Dat was heel fijn, maar dat is dit jaar helaas niet het geval. Ook bij Gabriel valt dit lesuur midden in zijn rooster. Hij gaat niet naar de bibliotheek, maar blijft liever tijdens deze les in de klas zitten en maakt ondertussen zijn huiswerk, tekent wat of leest een boekje.
Bij allebei mijn kinderen is er één medeleerling die ook niet deelneemt aan deze godsdienstles. Gabriel wordt tijdens de les compleet genegeerd door de meester, maar hij vangt natuurlijk wel van alles op wat er gezegd wordt. Aan het begin van een schooljaar maakte de meester een rondje langs de kinderen en vroeg hun wat zij tijdens de zomervakantie hadden gedaan. Het meisje, dat ook niet deelneemt aan de lessen, mocht ook vertellen over haar vakantie ervaringen. Gabriel niet. Hij werd als enige in de klas overgeslagen. In zijn hoofd had hij zitten oefenen wat hij zou vertellen over zijn vakantie. Ik herinner mij nog dat toen Gabriel mij dat vertelde dat ik dat zo ongelooflijk kinderachtig van die meester vond.

Afgelopen week kwam Gabriel thuis met de vraag of ik wist wat de Dode Zee was? 'Ja dat weet ik, antwoordde ik.' 'En weet je ook waarom er geen leven in de Dode Zee is?', vroeg Gabriel mij.' 'Eh nee, 'was mijn antwoord. 'De godsdienstleraar zegt dat het een straf van God is omdat er homoseksuelen op deze wereld zijn.' 'Dit meen je niet,' was alles wat ik kon uitbrengen. Dit kan toch niet, was mijn eerste reactie. Dit soort vergif wordt er over de kinderen in zijn klas uitgespuugd? Is het niet de bedoeling dat je leert over verdraagzaamheid en liefde bij de godsdienstles? Dit kan en mag je toch niet zomaar verkondigen in een schoolklas? Aan het begin van het schooljaar werd tijdens de eerste ouderavond een boekwerk voorgelezen wat allemaal niet mag op school. Onder andere staat daarin dat je niet mag discrimineren op grond van geloof, huidskleur, afkomst en wat al meer zij. Maar een leraar (twee in dit geval) op school mag wel openlijk discrimineren?

Mij tot deze godsdienstleraar richtten om mijn ongenoegen te uiten heeft geen enkele zin. Mircea heeft een keer geprobeerd een gesprek met Alina's leraar te voeren, nadat hij onze dochter liet weten dat zij in de hel terecht zou komen omdat zij niet gedoopt is, maar dat haalde niets uit. Er was geen redelijk gesprek met deze man te voeren. Ik ben met Gabriel's juf gaan praten en ik heb haar uitgelegd wat er was gebeurd in de godsdienstles. Zij leek niet verbaasd, 'Hij houdt er nogal rare ideeën op na, vertelde zij mij.' Een antwoord waarom zo iemand met zulke ideeën les mag geven aan de kinderen kwam er niet. Ik vroeg haar of ik er misschien andere ouders waren geweest die iets hierover hebben gezegd, maar dat bleek niet zo te zijn. 'Waarschijnlijk heeft het merendeel van de kinderen het niet eens gehoord omdat zij niet opletten in deze les want de meester kan geen orde houden. Veel kinderen hebben geen ook idee wat homoseksualiteit is omdat er nog geen seksuele voorlichting wordt gegeven in de klas,' zei ze.
'Gabriel weet zeker wat homoseksualiteit is en de kinderen van tegenwoordig weten al veel meer over seksualiteit dan wij dat wisten op die leeftijd,' zei ik tegen de juf.
Juf heeft beloofd om mijn ongenoegen bij de directeur van de school te melden. Of er iets mee gedaan wordt betwijfel ik want het is kennelijk algemeen bekend dat deze tweeling er nogal radicale standpunten op nahoudt. Ik kon dit voorval niet zomaar wegwuiven en het afdoen als 'laat die gekken maar kletsen'.

Het wordt mij wederom heel duidelijk dat de beslissing om onze kinderen niet deel te laten nemen aan deze godsdienstles, een hele juiste is geweest. Ik wil mijn kinderen absoluut niet laten vergiftigen met dit soort verwerpelijke ideeën. 


Reacties

  1. Je woont in Roemeenie dat is heeeeeeeeeeel anders de Holland.
    Deze dingen zijn afkomstig uit het communisme,
    duurt ongeveer 50 jaar voor ze weg zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Groen en geel!

Roemeens Pasen

Ik doe het niet meer!