Klooster, opgraving en gezellig bezoek

Nadat ik een week lang mijn moeder uit Nederland op bezoek had, was het afgelopen weekend de beurt aan mijn oom en tante. Mijn oom moest in Roemenië zijn voor een congres en reisde daarna samen met zijn vrouw door naar Ploiesti. Daar haalden we ze 's avonds van de trein. Mijn schoonmoeder had op Mircea's verzoek een pan met heerlijke 'Sarmala' (roemeense koolrolletjes gevuld met gehakt en rijst) gemaakt die we bij hun aankomst hier opaten.
Deze Roemeense specialiteit werd erg lekker gevonden.

De eerste dag van hun bezoek hebben we vooral veel bijgekletst in het zonnetje in de tuin en aan het eind van de middag een prachtig klooster bij ons in de buurt bezocht: Het klooster van Zamfira.
Ik woon hier al ruim twee jaar en rij ik regelmatig langs dit klooster, maar ik had het nog nooit bezocht.
Het is een klooster waar vijfentwintig nonnen wonen. Ze wonen daar alleraardigst. In het midden van het terrein staat een klein, wit kerkje met daaromheen allemaal kleine huisjes met verandaatjes ervoor. Prachtig, verzorgde tuinen. Het heeft iets weg van een hofje zoals ik dat vanuit Nederland ken.
Ik moet zeggen, een oase van rust.

Zondagmiddag een Romeinse opgraving hier in de buurt bezocht (Castrul Romane Malaesti Prahova). Deze hebben ze een jaar of twee geleden pas ontdekt. Wist ik zelfs het bestaan niet van, totdat ik er door iemand op werd gewezen.

Maandagochtend vertrok het bezoek en kon mijn drukke week beginnen. De hele week ben ik bezig geweest met het planten van onze krokusbolletjes in kleine bloempotjes. Wat een werk is dat! Er lijkt geen einde aan te komen. Gelukkig was het prachtig weer, dus kon ik dit werk in het zonnetje doen. Sinds gisteren heb ik de werktafel naar de kas verplaatst omdat het een beetje begon te druppelen. Daar kan dan gewoon doorgewerkt worden en mocht er een zonnestraal komen, dan is het daar meteen goed warm!

Als alles meezit krijgen we vanmiddag versterking, want in mijn tempo doe ik er wel tien weken over om ze allemaal geplant te krijgen, en zo lang wachten die bolletjes niet!

ingang van het klooster Zamfira

Alina brandt een kaarsje bij het kloooster

Romeinse opgraving bij Malaesti, Prahova


Reacties

Populaire posts van deze blog

Groen en geel!

Roemeens Pasen

Ik doe het niet meer!