'het verbaast mij al niet meer zo'

De school is alweer een aantal weken onderweg en, natuurlijk zou ik bijna zeggen, zijn er wel wat opzienbarende dingen te melden.
Zoals Gabriel die huilend de auto instapte toen ik hem van school ophaalde. Hij vertelde mij dat hij een vier had gehaald bij de sportles. 'Een vier, vroeg ik verbaasd? Hoe krijg je dat voor elkaar?' 'Ik was te langzaam met rennen, zei hij. Ik rende negen seconden te langzaam en daar kreeg ik een vier voor. Degenen die wel binnen de tijd liepen kregen een tien.
Gelukkig haalde hij wel een tien voor het onderdeel verspringen. Een gemiddelde van een zeven rekende ik snel uit. Nog geen twee dagen later was het opnieuw raak. 'Ik heb verdikkie weer een vier voor sport! Deze keer gooide ik de bal maar vijftien meter in plaats van de minimale twintig meter.' 
Niet alle kinderen kunnen kennelijk even goed meekomen met sport want Gabriel was niet de enige met een onvoldoende. Wat een gezever van zo'n leraar is mijn eerste gedachte. Je hebt het over een paar seconden en een paar metertjes. Volgens mij moet sport gewoon leuk zijn, maar dat zie ik vast verkeerd. 😒

Over Gabriel zijn haar raak ik ook maar niet uitgesproken. Nu is het de juf Frans die daar haar zinnen op heeft gezet en er haar ongezouten mening over geeft. Op zich is de lengte prima, maar zijn pony is te lang. Gabriel kan zich daar in vinden en wilde met mij naar een kapper. Het werd één van de plaatselijke kapsalons. Bij de wat 'hippere' herenkapper was helaas nooit plek. In ieder geval nooit op tijden dat het mij uitkwam. Deze kapper heeft Gabriel een keer heel goed geknipt. Het is kennelijk een populaire kapper dus moeilijk om er terecht te kunnen.

Voor omgerekend vijf euro werd Gabriel geknipt en geföhnd. Met wat gel erin maakte ze er een leuke coupe van. In ieder geval dat leek zo, want de volgende ochtend kon je goed zien hoe slecht zijn haar was geknipt. Het was absoluut niet recht. Het zag er piekerig en gehakt uit. Hier wassen ze je haar ook nooit voordat het geknipt wordt. Ze spuiten het alleen nat met zo'n plantenspuit! 'Kom Gabi,' zei ik tegen hem, 'we gaan terug naar de kapper en we laten haar zien hoe het geknipt is. Dit kan toch niet! Ook al hebben wij er maar weinig geld voor betaald.'  Zijn nieuwe 'hairstyle' was ook de Franse juf niet ontgaan. 'Heeft je vader of je moeder jouw haar zo lelijk geknipt?' vroeg ze aan Gabriel ten overstaan van zijn hele klas. Wie zegt zoiets? Maar goed, het verbaast mij al niet meer zo.
'Nee mama, ik wil absoluut niet meer terug naar die kapper. Ik wil met papa naar de kapper in Ploiesti.' Hij schaamt zich dood dat zijn moeder in haar steenkolen Roemeens verhaal gaat halen.
Zo geschiedde. Gabriel en Mircea zijn samen naar een 'hippe' kapsalon in de Ploiesti Shopping City geweest en kwamen allebei goed geknipt thuis. Het mag iets meer kosten, maar dan heb je ook wat.

Tot aan de kerstvakantie is er geen tussenliggende vakantie meer. Dat is dus nog een flinke rit tot dan. Wel hebben ze drie weken kerstvakantie.
Het zomerse weer is, als je de weersverwachtingen moet geloven, na vandaag afgelopen. Dan begint echt de herfst. Gelukkig heeft de kachel nog niet gebrand, maar daar komt wel verandering in ben ik bang. Dat wordt weer hout sjouwen en kachels schoonmaken de komende tijd.
Nu nog even nagenieten van de zomerse temperatuur met een vers gezet kopje koffie.



 😏


Reacties

Populaire posts van deze blog

Groen en geel!

Roemeens Pasen

Ik doe het niet meer!