Roemeens Pasen

Het is Pasen in Roemenië. Een weekje later dan in Nederland. Het weer is prachtig. Op eerste Paasdag hebben wij genoten van onze welverdiende rust. Mircea is met Gabriel gaan vissen in de buurt. Toch waren zij snel terug omdat het water te troebel leek. Een ander plekje waar zij waren lag vol met vuilnis. Zelfs tot in de boomtoppen lagen plastic zakken. Dat is niet een plekje waar je 'idyllisch' gaat zitten vissen. Op sommige plekken ligt hier toch zoveel vuilnis verscholen. Aan de zijkant van een weg waar ik elke dag langskom ligt veel vuilnis. Een vrouw uit de buurt vertelde mij dat het daar niet, of bijna nooit, wordt schoongemaakt omdat deze weg op de gemeentegrens ligt. De gemeentes betwisten bij welk dorp de weg hoort en zo wordt er kennelijk niet naar omgekeken. Ik vind dit trouwens verbazingwekkend. De burgemeester moet die rotzooi toch ook zien? Ook bij ons voor de deur vind ik geregeld troep. Ik pak deze troep dan wel op en gooi het in de vuilnisbak. Op het terrein naast ons zag ik ook een flinke vuilnishoop. Dat heeft onze straathond Lopje gedaan. Hij heeft uit een vuilnisbak een plastic zak meegepakt en heeft deze daar opengerukt. Hij heeft alles opgegeten wat nog eetbaar was en afgelikt wat hij nog kon aflikken. De rest heeft hij natuurlijk gewoon laten liggen. Als wij het niet opruimen dan doet niemand dat aangezien de eigenaar van dit stukje land er al twee jaar niets meer aan doet. In de zomer staat het gras huizenhoog. Gelukkig gaat het gras langs de weg weer groeien en zie je de vuilnis iets minder.  Mensen moeten hier gewoon niet zo achteloos hun vuilnis op straat pleuren. Het is zo zonde van die prachtige natuur. Ik reed laatst achter een taxi waar van beiden kanten ineens plastic koffiebekertjes uit de autoramen vlogen. Ik toeterde en seinde met mijn lichten, maar de auto bleef doorrijden. Ik denk niet dat hij de boodschap van mij had doorgekregen, maar dit was mijn manier om mijn onvrede te uiten.

Alina wilde graag een bankje hebben waar ze lekker buiten op kan zitten. Omdat ze zo'n handige vader heeft, heeft hij een groot kussen voor dit bankje gemaakt. Zelf heeft ze, met behulp van  haar vader, kleine kussens gemaakt van wat resterende stukjes stof. Op de pallets, die als bank moeten dienen,  stonden eerst allemaal plastic kratten, maar die hebben wij allemaal achterin de grote bus gestopt en  naar een plastic inzamelpunt gebracht. Voor een hele auto vol met plastic kratten kregen wij een fooitje, maar goed wij zijn van die overtollige kratten af.
Wij bleken ook nog een hangmat ergens te hebben liggen die wij tussen de bomen hebben opgehangen. Wij vroegen ons allen af waarom wij dat ding nooit eerder hadden opgehangen. Wat een heerlijkheid zo luieren in dat ding. 's Avonds hebben wij gebarbecued en daarna hebben de kinderen  marshmallows in het vuur gehouden. Ik waarschuwde dat ze niet teveel moesten eten omdat ze daar misselijk van zouden worden. 'Nee hoor Mam, dat worden wij niet, zeiden ze.'
Alina moest later toegeven dat ze er toch een beetje misselijk was. Maar ja, het is natuurlijk zo leuk om die dingen in het vuur te houden en ze op te eten. Het is per slot van rekening feest.

Vandaag is het tweede Paasdag en terwijl ik dit schrijf ligt iedereen nog op één oor. Ik heb mijn koffie al gedronken, de grote kas geopend en de honden en de poezen te eten gegeven. De kippen zijn zo aan de beurt. De zon schijnt volop en de vogels hoor ik fluiten. Wat een rust. Nog geen idee wat wij vandaag gaan doen. We zien wel wat deze dag brengt. Eerst een lekker Paasontbijtje klaarmaken. Het duurde even voordat de kippen eieren gingen leggen, maar die zijn nu weer volop in bedrijf!
Lang leve de lente!



Een korte impressie van bijen in de boom. De hond moest er wel even doorheen blaffen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Groen en geel!

Ik doe het niet meer!