Traktatie

Soms komt een van de kinderen met een grappig of opmerkelijk verhaal van school thuis en vertelt daar dan over. Deze keer had Gabriel een grappig voorval.
Als een kind op school in Roemenië jarig is, dan worden er meestal chocolaatjes getrakteerd. De jarige job deelt dan de chocolaatjes aan de klasgenoten uit die daar steevast een zoen op de wang voor teruggeven. Niet die ingewikkelde en tijdrovende traktaties die ik in Nederland in elkaar heb zitten flansen. Meestal een servetje met een strikje eromheen met een doosje rozijnen en een flesje bellenblaas erin.
Vooral geen snoep, maar een verantwoorde, redelijk gezonde inhoud.
Een twintigtal kaartjes met de naam van één van mijn kinderen erop en welke leeftijd hij of zij had bereikt schreef ik er dan handmatig bij en deze bevestigde ik dan met een leuk strikje aan deze traktatie.

Met een doosje van de KFC (fasfoodrestaurant) kwam Gabriel onlangs heel blij de school uitgelopen. "Hè, wat doe jij nou met een doosje van de KFC", was natuurlijk mijn eerste reactie? Een meisje uit zijn klas was jarig en had de hele klas getrakteerd op zo'n soort Happy Meal. Patat, een hamburger en een sapje. De hamburger mocht Gabriel niet vanwege zijn glutenallergie, maar die wilde een ander kind best opeten. Een kind dat het sapje niet lustte kreeg Gabriel. De patat was wat aan de koude kant omdat de traktatie uit de stad Ploiesti, zo'n 10 km verderop, moest komen, maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken. Zoiets is uiteraard een unicum want dat is best een dure grap voor 30 kinderen. Niet alle ouders kunnen en willen zoiets bekostigen. Voor één keer is dit natuurlijk heel leuk en de kinderen vonden het geweldig. Wat was Gabriel blij met zo'n verrassing tijdens schooltijd.
Binnenkort zijn mijn kinderen jarig en moeten ook zij weer iets uitdelen. De kinderen kiezen altijd zelf wat ze willen uitdelen en dat is altijd chocola. Ik heb ze in het verleden wel eens aangeboden om iets speciaals, iets anders uit te delen, maar daar willen en wilden zij niets van weten. Nooit meer een creatieve traktatie van hun moeder!😄



Reacties

  1. Hier in Roemenië verandert het ook hard. Het wordt een soort tegen elkaar opbieden waar mensen soms echt krom voor liggen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Groen en geel!

Roemeens Pasen

Ik doe het niet meer!